SSVHMarknadsplanPrissättningAffärsidéÖvningar
UtvärderingIns. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

Diagnostiskt prov med kortfacit -
Prissättning

Tillbaka till index över övningar...

Prissättning
Prissättning i handelsföretag

Johanssons Livs
Petterssons Livs
Malmgrens skor
Shop around the Clock
Second hand affären Nostalgica
Beräkna marginalprocent
Beräkna påläggsprocent
Musikaffären Beatles forever
Sportaffären Sportia
Hälsokostaffären Kropp & Själ

Prissättning

Uppgift 1
Du säljer en vara för 120 kr, inköpspriset är 50 kronor. Du har emellertid upptäckt att kunderna inte verkar vara särskilt priskänsliga eftersom Du är ganska ensam om det du säljer. Din produktanpassning har verkligen lyckats. Du funderar på att höja priset. Du säljer för närvarande 50 produkter i veckan.

a) Om du höjer priset till 150 kr, vilket kundunderlag/vecka behövs för bibehållen lönsamhet?

Upp

b) Du räknar ändå med att behålla samtliga kunder - vilken omsättningsökning/vecka innebär det?

Upp

Uppgift 2
Vad innebär prisdifferentiering?

Upp

Uppgift 3
Sammanfattningsvis - vad måste produktens pris vara baserat på?

Upp

Pålägg och marginal - prissättning i handelsföretag

Uppgift 1
Hos Johanssons Livs har man rörelsekostnader (fasta kostnader ) på 1 200 000 kr/år. Man köper in varor för 900 000 per år och budgeterad vinst är 200 000 per år.

a) Vilket pålägg i kronor innebär det?

Upp

b) Vilken påläggsprocent?

Upp

c) Vilket blir försäljningspriset på en vara som kostar 75 kr i inköp?

Upp

d) Vilken blir marginalprocenten?


Upp

Uppgift 2 
Hos Johanssons värste konkurrent Petterssons Livs säljs en korvring för 29 kr. Bruttovinsten är 16 kr. Vilken var påläggsprocenten?

Upp

Uppgift 3 
Skoaffären Malmgrens skor köper in sin senaste hit, ett par cowboystövlar i äkta buffelskinn för 890 kr inkl moms. Affären tillämpar för stövlarna en påläggssats på 45 %. Vilket blir försäljningspriset inkl moms.

Innan du löser uppgiften klargör vi att momsen ju är ett pålägg på 25 % (i normalfallet) som måste göras på alla varor.

Om inköpspriset inkluderar moms måste man använda sig av en sats på 20 % för att räkna fram beloppet i kr igen.

Bruttovinstpålägget läggs alltid på inköpspriset exklusive moms. När detta gjorts räknar man fram 25 % av detta som momspålägget och lägger till. Sammanfattning: Varans inköpspris exklusive moms + det pålägg företaget tillämpar + moms = försäljningspris inkl moms.

 

Upp

Uppgift 4 
I den lilla livsmedelsaffären "Shop around the Clock" säljer man bl a strumpbyxor. De har kostat 19 kr i inköp. De säljs för 40 kr.

a) Vilken är påläggsprocenten?

Upp

b) Vilken är marginalprocenten?

Upp

c) Vilken är marginalen i kr?

Upp

d) Vilken är bruttovinsten i kr?

Upp

e) Vilket är pålägget i kr?


Upp

Uppgift 5 
Second Hand-affären Nostalgica säljer en rock för 129 kr. Påläggssatsen var 75 %. Vilket var inköpspriset?


Upp

Uppgift 6 
Anta att inköpspriset är 100 kr. Vilken är marginalprocenten om påläggsprocenten är:

a) 25 %

Upp

b) 45 %

Upp

c) 70 %

Upp

Uppgift 7 
Inköpspriset är 100 kr.Vilken är påläggsprocenten om marginalprocenten är:

a) 35 %

Upp

b) 60 %

Upp

c) 80 %

Upp

Uppgift 8 
I musikaffären "Beatles forever" som specialiserat sig på att köpa in och sälja gamla Beatles-plattor säljs även skivställ - fyll i de uppgifter som saknas

Rita Lucy Eleanor
Inköpspris 75 kr

Bruttovinst

30 kr

Påläggsprocent

80 % 60 %
Marginalprocent 25 %

37,5 %

Upp

Uppgift 9 
Sportaffären Sportia köper in 150 fiskedrag för 70 kr st av en speciell typ som garanterar napp. Transportkostnaden är 500 kr. Man tillämpar ett pålägg på 65 %.

Upp

a) Vilka försäljningsintäkter kan man räkna med om samtliga drag säljs?

Upp

b) Vilken marginalprocent motsvarar 65 % pålägg?

Upp

c) Resultatet blev att endast 125 drag såldes för åsatt pris. 25 st reades ut för 80 kr st. Vilken blev då försäljningsintäkten?

Upp

d) Vilken bruttovinst fick man då?

Upp

e) Hur stor blev den uppnådda marginalprocenten?

Upp

Uppgift 10 
Hälsokostaffären "Kropp & Själ" omsätter ca 2 Mkr årligen. De flesta produkter i sortimentet har åsatts ett lika stort procentuellt pålägg.

Efter att ha gjort en djupare analys av kostnaderna kommer man fram till att sortimentet bör delas in i två grupper med olika pålägg:

Sortimentgrupp A Sortimentgrupp B
Påläggssats 40 % 60 %

a) Vad kom man fram till vid analysen eftersom man beslutade om denna ändring?

Upp

b) Det rogivande medlet Selena hör till grupp A. Ingående varukostnad är 50 kr. Det uppiggande medlet KomLoss har ingående varukostnad på 40 kr. Vilket blir åsatt pris för de respektive hälsomedlen?

Upp

c) Vilken blir deras respektive marginalprocent?


 Upp

 

 


Marknadsplan | Prissättning | Affärsidé | Övningar
Utvärdering | Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande