SSVHMarknadsplanPrissättningAffärsidéÖvningar
UtvärderingIns. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

MARKNADEN - Från Företagsidé till Affärsidé

Syftet med momentet är att du skall upprätta en marknadsplan som kan omfatta t ex

omvärldsanalys - målgrupp,  konkurrenter
mål - ekonomiska och andra
aktiviteter - utskick, annonser mm

Filmintervjuer med Tord Berglund
(erforderliga progamvaror se under hjälp)

Litteraturtips

Nyttiga länkar

Sammandrag av moment MARKNADEN

marknad.tif (559524 bytes)

FILMINTERVJUER MED TORD BERGLUND

Tord Berglund, VD för tryckeri Color Tryck

Upp
LITTERATURTIPS

Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!  

Internetbokhandeln http://www.internetbokhandeln.se     

Arbetslivsbiblioteket
http://www.niwl.se/bibl/default.htm

MARKNADSFÖRING
Björn Lundén och Ulf Svensson
tel 0650-54 14 00

MARKNADSFÖRING
Sten Albertsson, Olof Lundqvist
08-696 86 00

FÖRSTA BOKEN 19 snabblektioner i marknadsföring och reklam
Sten Jansson
Förlag: Business books
tel 031-93 62 20

MARKNADSFÖRING för professionella
Conny Gustafsson, Rune Rennemark
Förlag: Liber Ekonomi
tel 040-25 86 00

KUNSKAPSINTENSIV MARKNADSFÖRING I PRAKTIKEN
Pär Ström
Förlag: Liber Hermods
tel 040-25 86 00

SÄLJ MED FRAMGÅNG
Erik Frisell
Förlag: Affärslitteratur
tel 013-11 07 01

Småföretagande
Att starta och driva företag
Wolfram Trostek
Bonniers förlag
tel 08-696 86 00

Starta Eget Handboken
Mats Kullerstedt & Lars Melin
Förlag: SmåFöretagsPlanerarna AB

Upp

NYTTIGA LÄNKAR

Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!  

Internetbokhandeln http://www.internetbokhandeln.se     

Arbetslivsbiblioteket
http://www.niwl.se/bibl/default.htm

BASUN - SUNETs informationsdatabas; http://basun.sunet.se/html_docs/basdes.html

Bizbook - hitta företag och beslutsfattare;
http://www.bizbook.se/

Bra länksamling; http://home1.swipnet.se/~w-18345/startsid.html

Branschtidskrifter; http://www.infolind.educ.goteborg.se/yrken/bransch.html

ICA, branschstatistik, dagligvaruhandeln; http://www.publ.ica.se/iny/statistik.html

CD-skivor
SPCS, Skandinavian PC System i Växjö - adresskiva och företagsskiva;
http://www.egges.se/spcs/spcs.html

DATA-baser,
affärsdata - tillhandahåller aktuell näringslivsinfo;
http://www.ad.se

DATA-baser,
Spriline - bevakar hälso och sjukvårdsområdet;
http://www.spri.se

De 30 största marknadsundersökarna; http://www.et.se/konsultguiden/ranking/markn_un_mark.html

DM-bolaget, PAR adressregister; http://www.par.se

Ekonomi; http://www.punkt.se/kanaler/ekonomi/

Emfas - Telias företagskatalog; http://www.emfas.telia.se

EU-information, EU-statistik; http://www.kommers.se/

EU-information för bl a småföretag; http://www.euroinfo.se/

Företagsfakta; http://www.foretagsfakta.se/db/index.whtml

Gula sidorna; http://www.d.lintek.liu.se/sektion/gulasidorna.html

Interaktiv marknadsföring; http://www.use-it.se/

Gratis kurs i marknadsföring på internet, bygg din egen hemsida gratis!; http://www.rhodin.se/

Kompass, Sverige - svenska AB med mer än fem anställda; http://www.kompass.se

Konsumentverket; http://www.kov.se

Nya SPAR - data om befolkningen; namn, adress, inkomst...; http://www.infotorg.sema.se/sparinfo/nyaspar.htm

PAR - näringslivsregister indelat i branscher, antal anställda, omsättning...; http://www.par.se/adress.html

PRV, Patent- och registreringsverket; http://www.prv.se/

SCB, Statistiska Centralbyrån; http://www.scb.se

Sveriges handelskalender, företagsinformation; http://www.bfi.ad.se/SHK.htm

Sema Group InfoData, företagsadresser; http://www.infodata.sema.se

SIFO- marknadsundersökningar; http://www.sverigebarometern.se/hemsidan/

Scribona; informationstjänster; http://www.scribona.se/

Upplysningscentralens företagskatalog; http://www.uc.se

Teledata, valutakurser; http://www.teledata.se/valuta.htm

Upp

SAMMANFATTNING

Innehåll
Kunderna
Marknadsundersökningar
Kundanpassning
Konkurrenterna
Prissättning
Marknadsbearbetning
Volymberäkning
Marknadsaktiviteter
Företagets affärsidé


7. Kunderna

Går det ytterligare att kundanpassa produkten? Kan produkten säljas till ny kundkrets med nya argument? -Kunskaper om kundernas behov måste skaffas.

Produktanpassning med utgångspunkt från kunderna: Välj kundkategori, identifiera kunderna som de som fattar inköpsbeslut. Vilka är kunderna, vad köper de och varför. Vad köper de i dag? Vad kan de därmed tänkas vilja köpa i morgon, vilka behov kan tänkas finnas otillfredsställda utifrån denna information? Upp
Tillbaka till innehåll

8. Marknadsundersökningar - underlag för försäljningsbudget

Ett syfte med marknadsundersökningar är bl a att skaffa tillförlitligt underlag för att budgetera företagets försäljning. Man försöker uppskatta det totala antalet kunder och varje kunds årskonsumtion. Här finns många metoder och källor att använda sig av. 

Ett annat syfte är att skaffa underlag för eventuell ytterligare anpassning av produkten för att möta typkundens behov och prioriteringar..Upp
Tillbaka till innehåll

9. Kundanpassning

Marknadsundersökningar ska användas för att anpassa produkten till typkundens prioriterade behov för att få fram IDEALPRODUKTEN. Vid hård konkurrens strävar alla efter kundanpassning.

Man kan även först utforma produkten och sen leta kunder. Kanske smartare när produkternas livscykler blir kortare och kortare.
Upp
Tillbaka till innehåll

10. Konkurrenterna

Ju svårare kunden har att skilja konkurrerande produkter från varandra desto viktigare blir priset. Gör därför produkten unik för att undvika jämförelse med samma produkt hos andra företag som är starkare och har lättare att priskonkurrera.

Produktanpassning med utgångspunkt från konkurrenterna: Identifiera konkurrenterna, inhämta information om dem, jämför produkt och verksamhet, sätt preliminärt pris.

Prissättning måste ske med hänsyn till konkurrenterna.
Upp
Tillbaka till innehåll

11. Prissättning

I princip finns två huvudmetoder för prissättning. Självkostnadsmetoden innebär att man utgår från produktionskostnad plus pålägg för administration och försäljning.

Marknadsmetoden innebär att priset grundas på kunskap om konkurrenternas produkter.

Priset måste ofta utgöra en mix av båda dessa metoder. Man skall hålla i minnet att ett lågt pris inte alltid är nyckel till god omsättning. Upp
Tillbaka till innehåll

12. Marknadsbearbetning

Den ökande kunskapsmängden i dagens samhälle gör att vi allt oftare använder oss av tumregelsbeslut i stället för att samla in, sammanställa och utvärdera fakta som underlag för våra beslut. De verkliga makthavarna i framtidens samhälle blir de som besitter kunskap om de mänskliga tumreglerna.

Den så kallade marknadstrappan är en modell för att sätta upp mål i marknadsbearbetningen. Man mäter totalmarknaden, hur många som känner till Din produkt, hur många som är positiva, hur många som köper och hur många som köper om igen. Den ideella trappan utgör målet.

För att så många som möjligt ska känna till Din produkt och bli positivt inställda använder Du dig av olika verktyg för marknadskommunikation. För att slutligen få kunden att köpa och köpa igen använder Du dig av förhandlingsteknik och kundvård.Upp
Tillbaka till innehåll

13. Volymberäkning

Man kan endera utgå från företagets behov av kunder - hur många kunder behövs för att

1. Precis täcka kostnaderna.

2. Ge avkastning på satsat kapital.

3. Kunna utveckla företaget

Men man kan också utgå från hur många kunder vi tror oss kunna få med hjälp av marknadsbearbetningen bl a.Upp
Tillbaka till innehåll

14. Marknadsaktiviteter

Det finns ingen fastställd mall för företagets affärsplan. Förslagsvis kan den beskriva produkten, konkurrenssituationen, kunderna, prissättningsmetod, marknad, målbeskrivning, metodbeskrivning, tidsplan, budget, uppföljning och kontroll.Upp
Tillbaka till innehåll

15. Företagets affärsidé

Allt vad vi nu gått igenom skall Du använda Dig av för att sammanfatta till företagets affärside. En affärsidé beskriver produkten, verksamheten och marknaden. Av vad och på vilket sätt skall Ditt företag tjäna pengar!

Lite mer konkret: Vad jag ska sälja, till vem, på vilket sätt, inom vilket geografiskt område och varför kunden ska köpa av just mig?Upp
Tillbaka till innehåll


Marknadsplan | Prissättning | Affärsidé | Övningar
Utvärdering | Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande