SSVHMarknadsplanPrissättningAffärsidéÖvningar
UtvärderingIns. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

INSÄNDNINGSUPPGIFTER

MARKNADEN

Skriv in svaren i luckorna. Sedan är det bara att trycka på knappen för "skicka" längst ner så kommer svaren direkt till mig! Glöm inte att fylla i pärmnummer osv längst ner!!

Du måste skriva din e-post adress här:

Uppgift 1

Hos Frontline AB har ingående varukostnad budgeterats till 800 000 kr. Rörelsekostnaderna beräknas bli 600 000 kr, budgeterad vinst 100 000 kr.

a) Vilket pålägg i kr måste Frontline räkna med?

b) Vad blir pålägget uttryckt i procent?

c) Vilket blir försäljningspriset för en pryl som kostar 100 kr i inköp?

Upp

Uppgift 2

a) En klänning kostar 300 kr i inköp. När försäljningspriset beräknas gör man ett pålägg på 30%. Vilket blir försäljningspriset?

b) En penna säljs för 35,50 kr. Den har kostat 24,80 kr i inköp. Hur stort blir pålägget i %?

c) En jackas ingående varukostnad är 600 kr. Hur stor blir bruttovinsten och vilket blir försäljningspriset om man lägger på ett pålägg på 40 %?

d) En skjortas försäljningspris är 640 kr. Hur stor är den ingående varukostnaden om pålägget är beräknat efter 60 %?

e) Ett par träskor kostar 90 kr i butik. En detaljist har en marginal på 25 % vid försäljningen av sådana. Hur stor blir bruttovinsten?

f) En boks försäljningspris är 60 kr. Marginalen är 20 kr. Hur stort blir pålägget i procent?

 

Upp

Uppgift 3

AB Constructing har två anställda, Hans Jonsson som äger företaget och en kontorist. Följande kostnader finns:

Lön till ägaren                        220 000

Lön till kontorist                        180 000

Arbetsgivaravgifter                     160 000

Kontorskostnader                          90 000

Värdeminskning på inventarier 20 000

Hans räknar med att kunna debitera sina arbetsgivare för 1 300 timmar under året – direkt arbete. Dessutom räknar han med indirekt arbete i form av administration, egen utbildning m m under 250 timmar.

a) Hur stor timlön får Hans ut själv för arbete i företaget?

b) Hur mycket måste företaget debitera sina uppdragsgivare per timme för att verksamheten skall gå ihop (exkl moms)?

Upp

Uppgift 4

I avsnitt "Kunderna" gör man en indelning med avseende på om kunderna är de som fattar inköpsbeslutet, de som betalar eller de som använder produkten.

Vilken grupp bör man i första hand rikta sina reklaminsatser mot? Motivera.

Upp

Uppgift 5

I "Kunderna" kommer man även in på olika faktorer som har betydelse för hur kunden reagerar på ett visst pris samt varför man köper en vara

a) Vad är det som avgör vilken betydelse priset har för att vi ska köpa?

b) Ange något exempel där kundens priskänslighet är stor (priset har stor betydelse) respektive liten (priset har liten betydelse)

c) Få nyföretagare kan konkurrera med enbart pris - vad bör denne i stället inrikta sina insatser på?

Upp

Uppgift 6

Syftet med marknadsundersökningar är bl a att skaffa tillförlitligt underlag för att budgetera företagets försäljning.

a) Vilka källor kan man använda sig av för att uppskatta totala antalet kunder?

b) Ta med hjälp av Din kommun eller via internet fram en marknadsundersökning som visar fördelningen av ålder och kön samt antalet hushåll. (egen alternativ undersökning går lika bra)

Upp

Uppgift 7

Kunskap om konkurrenterna är viktigt för en framgångsrik företagare. Ange två viktiga syften med en konkurrentanalys.

Upp

Uppgift 8

I avsnittet "Marknadsbearbetning" påtalas att varje försäljningssituation bör ses som en förhandling där båda parter ska vara nöjda efter avslutad affär.

a) Hur bör Du lägga upp försäljningen för att uppnå detta mål?

b) Ange den främsta orsaken till att ett företag tappar kunder och begrunda svaret!

Upp

Uppgift 9

Vilka "verktyg" har ett företag till sitt förfogande för att kommunicera med kunderna vid marknadsbearbetningen?

Upp

Uppgift 10

Ange Din affärsidé och beskriv hur ska Ditt företag drivas för att få nöjda kunder som återkommer och hur vill Du att dina kunder ska uppfatta Dig och Ditt företag? Om du tycker detta är samma sak, så utgå ifrån det.

 

Sätt din text här. Ersätt knappar med "Text här" med dina knappar.Upp


Marknadsplan | Prissättning | Affärsidé | Övningar
Utvärdering | Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande