SSVHFöretagarenFöretagetÖvningarUtvärdering
Ins. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

FÖRETAGET - Från Idé till Företagsidé

Syftet med detta avsnitt är att Du skall få en första övergripande bild av vad företagande innebär. Samt insikt i hur oerhört viktig Du som person är för ditt företag. I det lilla företaget är företagaren och företaget ett!


Filmintervjuer med Tord Berglund
(erforderliga progamvaror se under hjälp)

Litteraturtips

Nyttiga länkar

Sammandrag av moment FÖRETAGET

foretag.tif (539556 bytes)

FILMINTERVJUER MED TORD BERGLUND

VD för tryckeri Color Tryck

Upp
LITTERATURTIPS

Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!    

Internetbokhandeln: http://www.internetbokhandeln.se

Arbetslivsbiblioteket: http://www.niwl.se/bibl/default.htm


STARTA & DRIVA FÖRETAG
Björn Lundén och Ulf Svensson
tel 0650-54 14 00

Starta Eget Handboken
Mats Kullerstedt & Lars Melin
Förlag: SmåFöretagsPlanerarna AB

Småföretagande - att starta och driva företag
Wolfram Trostek
Bonniers förlag
tel 08-696 86 00

Upp

NYTTIGA LÄNKAR           

Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!    

Internetbokhandeln: http://www.internetbokhandeln.se

Arbetslivsbiblioteket: http://www.niwl.se/bibl/default.htm

ALMI Företagspartner: http://www.almi.se
ger Dig stöd och råd vid företagsstarten

Euro Info Center: http://www.euroinfo.se/ EU-information för bl a småföretag

FR: http://www.fr.se
företagarnas riksorganisation

FRONTSIDE ELECTRONICS AB: http://www.frontside.se/S_HTML/s_arets.htm
Årets företagare.

NUTEK: http://www.nutek.se
närings- och teknikutvecklingsverket,
drivkraft och mötesplats i svenskt näringsliv, forum för frågor.

NUTEK: http://www.nutek.se/foretag/startlinjen/startlinjen.taf
Startlinjen, GRATIS rådgivning för nyföretagare

SIF: http://www.sif.se/eget/
nyttig information för egenföretagare

Softline steget: http://www.softline.a.se/3_0/index.html
GRATIS program för nyföretagare

Ung företagsamhet: http://www.ungforetagsamhet.se/vad.html

Upp

SAMMANFATTNING

Innehåll
Framtiden
Företagaren
Produkten
VerksamhetenUpp

2. Framtiden

En krympande marknad är svår att ta sig in på eftersom priskonkurrensen ofta är hård. En växande marknad är lättare, där finns "plats för alla". Omvärldsförändringar kan påverka efterfrågan av din produkt! Några viktiga frågeställningar kan ge dig rätt beredskap. Är produkten en utpräglad modevara? Är produkten en säsongsvara? Kan den tekniska utvecklingen göra den omodern? Kan lagstiftningen påverka produkten?
Tillbaka till innehåll

3. Företagaren

Sträva efter synergieffekter! Dvs när delarna tillsammans blir mer värda än de är var för sig. Om en företagare kan uppnå sådana synergieffekter beror på den unika kombinationen av produkt och person - den egna personligheten är inte minst viktig! Ett framträdande drag hos entreprenörer är bl a att de är självständiga och har en stark tilltro till sig själva. De vågar också ta positiva risker. Ingen är dock född till entreprenör - genom målmedveten träning, utbildning, reflektion över det egna beteendet osv kan man komma en bra bit på vägen mot ett framgångsrikt företagande. Kom ihåg att det unika med din idé behöver inte vara själva produkten - det kan lika gärna vara Ditt sätt att bedriva verksamheten. OM Du kan producera effektivare än konkurrenterna kan Du också priskonkurrera! Ofta är dock stora volymer förutsättning för att få ner kostnader. I små företag handlar det ofta om små volymer. Planera verksamheten utifrån kunskapen om Din egen förmåga. Utgå från företagarfunktionerna och försök beskriva Din verksamhet med utgångspunkt från tillverkning, försäljning och administration. Koncentrera Dig på det Du är bra på och skaffa kvalificerad hjälp till resten.

Alla företag tillverkar, säljer, administrerar och utvecklar. Vad är Du bäst på av dessa aktiviteter? Fokusera på detta i ditt företagande.

Företagarens effektivitet beror på det personliga ledarskapet, den ekonomiska förmågan och nätverket.
Tillbaka till innehåll

4. Produkten

För att vi ska överväga köp måste produkten tillfredsställa många personliga behov. En produkt som förmår tillfredsställa många personliga behov kan sägas ha hög kvalitét. Som nyetablerad kan det vara svårt att konkurrera med pris och man måste därför utifrån kunskap som man skaffar sig skapa en produkt som får kunden att vilja betala ett högre pris.

Ställ Dig frågor som: Är den mätbara kvalitén på topp, är den en teknisk nyhet, kan en professionell design öka attraktionsvärdet? Har Du ett bra rykte?
Tillbaka till innehåll

5. Verksamheten

Planera ditt behov av lokal, maskiner och inventarier, leverantörer, försäljningskanal och budskapet. Detta är viktiga komponenter i Din affärsidé. Förhandlingsförmåga och ett överskådligt antal alternativ att jämföra emellan är värdefullt i sammanhanget.

Kom alltid ihåg att Du är företaget, men Dina anställda är nog så viktiga och bör komplettera Dig.
Tillbaka till innehåll Upp


Företagaren | Företaget | Övningar | Utvärdering
Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande