SSVHMarknadsplanPrissättningAffärsidéÖvningar
UtvärderingIns. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
  Tillbaka till Index över övningar...

MARKNADEN

FACIT DIAGNOSTISKT PROV

Innehåll
Pålägg och marginal - prissättning i handelsföretag
Kunderna
Marknadsundersökningar
Kundanpassning
Konkurrenterna
Prissättning
Marknadsbearbetning
Volymberäkning
Marknadsaktiviteter
Företagets affärsidé

Pålägg och marginal - prissättning i handelsföretag

Uppgift 1
a) Kronpålägget ska täcka rörelsekostnader och budgeterad vinst. Vilket är
1 200 000 + 200 000 = 1 400 000. 0

b) Påläggsprocenten räknas ut enligt:
Pålägget eller marginalen eller bruttovinsten i kronor dividerat med ingående varukostnad.
1 400 000/900 000 = 155,5 %.

c) 75 + (75 x 1,555) = ca 117 kr. Uträkningen av pålägget inom parentes.

d) Marginalprocenten räknas ut enligt:
Pålägget eller marginalen eller bruttovinsten i kronor dividerat med försäljningspris
1 400 000/2 300 000 = 60,8 %
Upp

Uppgift 2 
För att kunna räkna ut påläggsprocenten måste vi veta pålägget (eller marginalen eller bruttovinsten i kronor) och vi måste veta ingående varukostnad. Bruttovinsten har vi fått i uppgiften. Ingående varukostnad blir 29 kr - 16 kr = 13 kr. (Försäljningspris minus bruttovinst).
Nu kan vi räkna ut påläggsprocenten enligt mallen i 1b). 16/13 = 123 %.
Upp

Uppgift 3
890 x 0,8 = 712 = inköpspris exklusive moms.
Vi lägger till pålägget: 712 + (712 x 0,45) = 712 + (320,40) = 1 032,40 kr
(När man blivit mera van tar man bara som i detta exempel 712 x 1,45 = 1 032,40)
Vi lägger till moms: 1 032,40 + (1 032,40 x 0,25) = 1 032,40 + (258,10) = 1 290,50 kr = Försäljningspris inklusive moms.
 Upp

Uppgift 4
a) Påläggsprocenten blir enligt mall 1b) 21/19 = 110 %

b) Marginalprocenten blir enligt mall 1d) 21/40 = 52,5 %

c) Marginalen i kronor blir 40 - 19 = 21 kr

d) Bruttovinsten i kronor blir 40 - 19 = 21 kr

e) Pålägget i kronor blir 40 - 19 = 21 kr Upp

Uppgift 5
Lösning med ekvation:
Anta att inköpspriset var x kr.
x + (x multiplicerat med 0,75) = 129 kr
x + 0,75 x = 129 kr
1,75 x = 129 kr
x = 129/1,75
x = 73,70 kr

Den som är mera van kan tänka bara helt enkelt så här:

För att få fram försäljningspriset tog vi först och multiplicerade inköpspriset med 1,75. Nu kan vi alltså dividera med 1,75 och komma tillbaka till inköpspriset.   Upp

Uppgift 6
a) Först måste vi räkna fram pålägget i kronor. 100 x 0,25 = 25 kronor.
Sen lägger vi detta till ingående varukostnad för att få fram försäljningspriset.
100 + 25 = 125 kr.
Nu har vi de uppgifter vi behöver för att räkna ut marginalprocenten enl mall 1d).
25/125 = 0,20 = 20 %

b) 45/145 = 31 %

c) 70/170 = 41,2 %   Upp

Uppgift 7
a) Först måste vi räkna fram pålägget i kronor. Anta att pålägget är x.
x /(100 + x) = 0,35
Vi multiplicerar med 100 +x på båda sidor och kan förkorta bort 100 + x i vänstra ledet.
x = 0,35 multiplicerat med (100 + x)
Vi multiplicerar in 0,35 i parentesen
x = 35 + 0,35 x
Vi tar minus 0,35 x på båda sidor. 0,35 x försvinner då i högra ledet.
0,65 x = 35
Vi dividerar med 0,65 på båda sidor och får då 1 x i vänstra ledet.
x = 35/0,65
x = 53,80 kr är pålägget.

Vi kan nu räkna fram påläggsprocenten enl mall 1b)

53,80/100 = 0,538

Den rutinerade räknaren antar i stället att försäljningspriset är 100.

Marginalen i kronor blir då 0,35 x 100 = 35 kr, vilket ju också är pålägget i kronor. Ingående varukostnad är då 65 kr. Påläggsprocent enligt mall 1b) = 35/65 = 0,538.

b) 60/40 = 150 %

Uppc) 80/20 = 400 %

Uppgift 8
Rita Lucy Ellinor
Inköpspris 75 kr 37,50 kr 100 kr
Bruttovinst 25 kr 30 kr 60 kr
Påläggsprocent 33,3 % 80 % 60 %
Marginalprocent 25 % 44,4 % 37,5 %
Upp

Uppgift 9
a) Inköpskostnad = inköpspris per styck = 70 kr
Tillkommer 500/150 = 3,33 kr per drag. Transportkostnaden uppdelat på 150 drag.
Ingående varukostnad = 70 + 3,33 = 73,33 kr
Pålägget är 0,65 x 73,33 = 46,66 kr.
Ingående varukostnad + pålägg = 121 kr.
Om samtliga säljs: 150 x 121 kr = 18 149 kr i försäljningsintäkter.

b) 65/165 = ca 40 %, se uppg 6

c) 125 x 121 = 15 125 kr, 25 x 80 = 2 000 kr. 15 125 + 2 000 = 17 125

d) Den ingående varukostnaden är 73,33 x 150 för hela partiet = 10 999,50 kr
17 125 - 10 999,50 kr = 6 125,50 kr

e) 6 125,50/17 125 = 35,76 % ca. Lägre än man hade räknat Uppmed.  

Uppgift 10
a) De drar förmodligen olika del av de fasta kostnaderna.

b) 50 + 50 x 0,40 = 70 kr
40 + 40 x 0,60 = 64 kr

c) A: 40/140 = 28,57 %. B: 60/160 = 37,5 %Upp

Kunderna

Uppgift 1
Personliga faktorer: intressen, attityder och värderingar.
Omvärldsfaktorer: Familj, arbete och fritidsgrupp
Konkurrenternas produkter och aktiviteter
Ekonomiska resurser
KonjunkturerUpp

Uppgift 2
Genom att göra någon form av kundattitydundersökning, enkät eller dylikt med frågor som innebär att du får fram det du är intresserad av höra vad de har för åsikt om och som du kan påverka.Upp

Marknadsundersökningar

Uppgift 1
Statistik, statistik och egna uppskattningar, mekanisk registrering, konkurrenternas försäljning och specialrapporter.Upp

Uppgift 2
Information om kundernas behov, prioriteringar kan tas fram genom analys av tryckta källor men man kan också genomföra en egen datainsamling. Ostrukturerad eller ostrukturerad eller från en kundattitydundersökning.
Ostrukturerad: Ta kontakt med personer, företag eller organisationer och ställ frågor
T ex företagare inom samma bransch på annan ort.
Strukturerad: Du kan använda den tidigare nämnda mekaniska registreringen men nu notera sådant som kan vara värt att veta, kön, ålder osv.Observation: Dra slutsatser om beteende utifrån de mekaniska observationerna.
Kundattitydundersökningar: Välj ett antal personer och gå på djupet med frågorna. Brevenkät, telefonintervjuer, personliga intervjuer...
Upp

Kundanpassning

Uppgift 1
För att kunna anpassa produkten till min kundkrets behov så väl som möjligt!Upp

Konkurrenterna

Uppgift 1
Dina konkurrenter är de som säljer samma produkt, till samma kundkategori, inom samma geografiska område.Upp

Uppgift 2
Du kan sätta ett högre pris om din produkt är bättre, mer produktanpassad osv. Du kan sätta ett lägre pris om du har lägre kostnader. Upp

Prissättning

Uppgift 1
a) Tidigare intäkter 50 x 120 = 6 000.

x multiplicerat med 150 = 6 000 kr.

x = 6 000/150

x = 40

b) 50 x 150 = 7 500 kr/veckanUpp

Uppgift 2
Olika pris för samma produkt till olika kunder.Upp

Uppgift 3
På kunskap om marknaden, dvs resultatet av konkurrentjämförelser och kundundersökningar.
Upp

Marknadsbearbetning

Uppgift 1
Marknadstrappan visar vilka olika steg man måste gå igenom för att få en produkt som säljer upprepade gånger. Första steget är att få kunden känna till produkten. Andra steget att de ska vara positiva till den. Tredje steget att de ska köpa den, fjärde att de ska köpa igen. Den ideella trappan är målet. Genom att titta på sin egen trappa kan man se vad man måste förbättra för att komma vidare och nå måletUpp

Uppgift 2

Ställa frågor, analysera svaren och till sist utforma reklamen osv efter de slutsatser vi drar.
Produkt - måste hålla vad den lovar
Pris - småföretag bör konkurrera med pris endast när andra möjligheter uttömda
Plats - val av säljkanal beror av vilka kunder som ska köpa och image man vill ha
Påverkan - budskap, media osv
Profilen - namn och logo bl a
Personen - din egen påverkanUpp

Uppgift 3
Om att skapa en varaktig relation som bygger på att båda parter blir nöjda med affärerna
Upp

Volymberäkning

Uppgift 1
Jämför budgeterad volym med totalmarknad. Hur stort blir ditt företag jämfört med konkurrenterna? Om du t ex budgeterat med 10 % av marknaden och har 5 konkurrenter så blir ditt företag hälften så stort som genomsnittsföretaget. Om marknadsandelen blir för stor så ska du komma ihåg att du måste börja sälja till nya kundgrupper eller ta kunder från konkurrenterna eller inom ett större geografiskt område.
Upp

Marknadsaktiviteter

Uppgift 1
En marknadsplan kan innehålla beskrivning av produkt och verksamhet, konkurrenssituation, kunder, prissättningsstrategi, marknad, målbeskrivning (budgeterad försäljning), budskap, mediaval för budskap, tidsplan, budget samt uppföljning och kontroll.
Upp

Affärsidé

Uppgift 1

En affärsidé talar om vad du säljer, till vilka, på vilket sätt, inom vilket geografiskt område samt varför kunden ska välja just dig i korthet.

Upp


Marknadsplan | Prissättning | Affärsidé | Övningar
Utvärdering | Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande