SSVHFöretagsformLagstiftningPlaneringÖvningar
UtvärderingIns. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

LAGSTIFTNING

Lagstiftning - vilket regelverk omfattas du av? Liten introduktion. (flik 24 i pärmen)

Några lagar - en fördjupning

Avtalslagen
Köplagen
Prisinformationslagen
Konkurrenslagen
Marknadsföringslagen

Internetuppgifter lagstiftning - hör ej till kursens obligatoriska uppgifter - men du
kan byta vissa uppgifter i kurspärmen mot dessa om du så önskar!

LAGSTIFTNING - VILKET REGELVERK OMFATTAS DU AV?

Många marknadslagar finns som reglerar företagarens rättigheter och skyldigheter. Avtalslagen, köplagen, konkurrenslagen, produktansvarslagen för att nämna några.

Mervärdesskatten är en skatt på i normalfallet 25 % som läggs på varan/tjänsten enligt mervärdesskattelagen innan den säljs vidare. Många undantag från mervärdesbeskattning finns.

I handels/kommanditbolag och enskild firma beskattas företagaren/företagarna själva för sin inkomst i företaget. I AB och ekonomisk förening beskattas överskottet i företaget.Upp

NÅGRA LAGAR - EN FÖRDJUPNING

Avtalslagen

Avtalslagen från 1915 är en av de äldsta lagarna i Sverige. Lagstiftningens regelsystem skall tillämpas vid lösande av avtalstvister. Så länge avtalsparterna är överens om tolkningen av ingångna avtal så behövs inte lagstiftningen!Upp

Behörighet

Båda avtalsparter måste vara behöriga. I handelsbolag är normalt parterna behöriga var för sig, om det inte i registreringshandlingarna stadgas att firma bara får tecknas gemensamt. Detta går att kontrollera med handelsregistret. I AB begränsas normalt VD:s behörighet till löpande verksamhet. Beslutsför styrelse (hälften + en) krävs för större beslut av mera långsiktig karaktär. Om VD även är firmatecknare har han samma behörighet som styrelsen. Kontrollera med PRV, bolagsavdelningen 060-18 40 00. Har man bråttom kan det gå snabbare att, via banken, få samma information från bankernas upplysningscentral.

Avtal - muntlig eller skriftlig överenskommelse som medförUpp rättigheter respektive skyldigheter för parterna

- är bindande

för båda parter oberoende av avtalets form. Avtal behöver, för att vara bindande, inte vara skriftliga, utom när det gäller fastigheter och bostadsrätter. Underlaget för ett bindande avtal är säljarens anbud och köparens accept.

Anbud - erbjudande om att få köpa vara eller tjänst till visst pris (offert)

- är bindande bara under acceptfristen.

Detta innebär att muntliga anbud måste besvaras omedelbart, om man ej avtalat annat. I skriftliga anbud kan acceptfristenUpp

· vara avtalad i antal dagar

· gälla enligt sedvana i branschen

· vara legal dvs omfatta

- befordringstid för anbud och svar

- skälig betänketid

Anbud och angivna offerter skall gå att besvara med Ja eller Nej. Det skall inte behövas ytterligare preciseringar. Allmänt hållna broschyrer och informationsblad är ej bindande anbud, utan utgör endast underlag för anbudsförfrågan.

Accepter - godkännande av anbudUpp

skall vara "rena" för att anbudet skall gälla. Det innebär att de inte får innehålla nya villkor eller förfrågningar.

Oren accept

Om svaret på anbudet innehåller nya villkor som "under förutsättning att" etc gäller ej avtalet. Accepten blir då ett nytt anbud som skall besvaras och avtalsparterna byter roll. Om säljaren däremot skickar med ett blad med information om branschens allmänna leverensvillkor, så betraktas accepten ändå som ren, om villkoren ej är oskäliga. Läs alltid igenom finstilta bilagor till accepter.

FelskrivningarUpp

Om avtalet är felskrivet och mottagaren borde inse detta, är anbudet inte bindande. Betydligt högre krav ställs här på företagare, med kunskap om branschen, än på privatpersoner utan branschkunskap.

Övriga avtal

Betalningsvillkor

kan parterna fritt avtala om. Det som står i fakturan betraktas som ett avtal, om det hör naturligt hemma där. Se vidare nedan! Om det däremot står något om reklamationstiden, så hör detta inte till en normal faktura och betraktas därför inte som en del i ett avtal! Köparen har undersökningsplikt men i princip kan den lagstadgade reklamationstiden på 2 år ej avtalas bort.Upp

Dröjsmålsränta och faktureringsavgift

De betalningsvillkor som finns i fakturan betraktas som ett avtal. Om köparen ej accepterar avtalet måste kontakt tas med säljaren. Man kan alltså inte bara låta bli att betala dröjsmålsränta och faktureringsavgifter!

Står inget på fakturan om dröjsmålsränta så gäller räntelagen. Enligt denna uppgår dröjsmålsräntan till diskonto + 8 % från dagen efter överenskommen förfallodag. Om förfallodag ej finns angiven gäller 30 dagar efter poststämpelns datum.Upp

Juristhjälp

Ta kontakt med jurist före påskrift av alla avtal som gäller större belopp och för längre tid. Alla banker har bankjurister som ofta svarar på korta telefonfrågor helt gratis och som har ett lägre timarvode vid avtalsgranskning än andra jurister.

Bankjuristen har, som representant för företagets kreditgivare, också ett eget långsiktigt ekonomiskt intresse av att låntagaren inte ikläder sig oförmånliga avtal.Upp

Avtal som alltid bör underkastas juristkontroll är köpeavtal vid fastighetsköp, hyresavtal, agenturavtal, franchiseavtal och avtal i samband med köp av rörelse.


Köplagen

Köplagen gäller handel med lös egendom mellan näringsidkare och mellan privatpersoner. Vid handel mellan näringsidkare och privatperson gäller konsumentköplagen, se nedan. Köplagen innehåller regler om köparens rätt om godset avviker från vad köparen kunde förvänta sig. Lagen är dispositiv i sin helhet, vilket innebär att den bara gäller om inget annat avtalats.Upp

Säljarens skyldigheter

En vara skall gå att använda till det ändamål som det är tänkt! Vilken kvalitet har man avtalat om? Det är svårt om det bara finns muntliga avtal. Om kvaliteten kan påverkas av transporten är det viktigt att säljarens garantier bara räcker till avlämnandetidpunkten, som skall användas som bedömningstidpunkt. Vid transport med fristående fraktbolag innebär avlämnandet att godset lastas hos säljaren. Vid egen transport sker avlämnandet hos kunden. Reklamationstiden är två år men köparen har undersökningsplikt, i samband med att godset avlämnas.Upp

Befintligt skick?

- varan skall stämma med lämnade uppgifter

- varan skall stämma med vad man kunde för-

vänta sig

- säljaren har dock ej generell upplysningsplikt

Dröjsmål vid leverans innebär att köparen har rätt att:Upp

- kräva fullgörelse av köp

- häva köpet

- kräva skadestånd

På vilka grunder kan då köparen komma att kräva skadestånd och under vilka förutsättningar har han rätt att utfå detta.

Följande lilla tabell kan ge viss vägledning om utfallet i en viss situation. Men man ska komma ihåg att ofta är parterna av delade meningar om vad som gäller. Man har då hamnat i en tvist som måste lösas i domstol. Upp

  Försening pga att säljaren slarvat

Försening pga olycka

    Som säljaren kunnat förhindra Som säljaren ej kunnat förhindra

Köparens vinst minskar

 

SKADESTÅND

EJ

SKADESTÅND

EJ

SKADESTÅND

Köparens kostnader ökar

 

SKADESTÅND

SKADESTÅND

EJ

SKADESTÅND

Vid fel i godset skall säljaren:

- avhjälpa feletUpp

- skicka nya varor

- erbjuda prisavdrag

- häva köpet

Observera att detta innebär att köparen inte har någon generell rätt att häva köp och få pengar tillbaka. Säljaren har alltid första rätt att avhjälpa felet!

Men vad är då fel i godset? Lagen har gjort en uppdelning mellan tre typer av fel för att åstadkomma en så tydlig definition som möjligt.

· Abstrakta felUpp

· Konkreta fel

· Fel i förhållande till marknadsföringen

Konkreta fel är när varan avviker från vad som avtalats. Man beställer en grön skjorta och får en röd t ex. Abstrakta fel är när varan inte fungerar som man i normalfallet har rätt att förvänta sig. En sax som inte går att klippa med har ett abstrakt fel. Fel i förhållande till marknadsföringen innebär t ex att en annons talar om att mirakelpillret "Banti" får dig att gå ner 20 kilo på två dagar. Du köper pillren och uppnår inte utlovad effekt.Upp

Köparen kan inte åberopa fel i godset om han undersökt varan före köpet och inte upptäckt felet fast han borde ha gjort det. Inte heller i det fall han undersökt varan efter köp och visserligen upptäckt felet men ej reklamerat inom skälig tid.

Köparens skyldigheter

· om pris ej avtalats måste köparen betala om priset

inte är oskäligt

· betalning skall ske omedelbart efter leveransUpp

· betalning skall ske hos säljaren om ej annat avtalats

· om köparen ej betalar i tid kan säljaren:

- kräva betalning eller häva köpet

- kräva ränta och skadestånd

Befarat avtalsbrott

Om det kommer till säljarens kännedom att kunden kommit på obestånd efter avtalet, har säljaren rätt att hålla inne leverans.

Upp
Prisinformationslagen

Har till ändamål att främja en god prisinformation till konsumenter. Prisinformation skall lämnas när en näringsidkare marknadsför bestämda varor eller tjänster. Priset för en vara skall anges per förpackning och tydligt. Priset skall anges skriftligen om konsumenten inte kan få upplysning om det på något likvärdigt sätt. Priset skall inkludera moms. För varor som tillhandahålls i varierande kvantiteter, skall priset avse den mängd eller måttenhet som varan vanligen utbjuds i.

Priset och jämförpriset skall anges så att det framgår klart för konsumenten vilken vara eller tjänst som informationen avser. När en bestämd vara utbjuds i en försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället, skall priset för varan anges på varan eller dess förpackning eller i varans omedelbara närhet, på en hyllkantetikett eller skylt så att risk inte föreligger för förväxling med pris på andra varor.Upp

Om det finns praktiska hinder mot att priset och jämförpriset anges kan priset i stället få finnas i en prislista, prisfrågeterminal eller liknande.


Konkurrenslagen

Den EU-anpassade konkurrenslag som gäller i Sverige fr o m 930701 förbjuder inte bara prissamarbete utan även en rad former av annat branschsamarbete. Lagen innebär en hård kontroll av företagsförvärv och monopolföretag kan brytas upp genom tvångsförsäljning. Stockholms Tingsrätt får på talan av konkurrensverket besluta om ett företag skallUpp betala konkurrensskadeavgift som kan uppgå till 10 % av ett företags omsättning – dock högst 5 miljoner kronor. Branschsamarbetet kommer i framtiden att begränsas till profilering av branschen, lobbying och gemensamma forskningsinsatser.

Branschorganisationerna har ett halvt år på sig att granska samtliga verksamheter och fatta beslut om nedläggning eller ansökan om dispens hos konkurrensverket.

Tillåtet samarbeteUpp

  • Åtgärder som syftar till att göra branschen känd - profilering av branschen.
  • Samarbete om säkerhetsfrågor som berör tillverkningsprocessen.
  • Förlagsverksamhet och distribution av branschtidskrifter.
  • Utbildningsarrangemang
  • Insamling, sammanställning och distribution av statistik som berör produktion och omsättning så länge som enskilda företag inte kan identifieras.
  • Utformning och tillhandahållande av tryckta standardformulär, bara de inte innehåller villkor om priser, rabatter och andra konkurrensmedel.
  • Åsikts- och erfarenhetsdistribution så länge enskilda företag inte kan identifieras.Upp

Förbjudet samarbete

  • Prisöverenskommelser
  • Cirkapriser och annan omfattande horisontell prissamverkan, liksom marknadsdelning, förbjuds. Detta innebär att centralt samordnade priskampanjer förbjuds! Detta skulle medföra att ICA:s gemensamma cirkaprisannonser skulle förbjudas medan KF skulle kunna fortsätta med sina!
  • Uppdelning av marknaden
  • Gemensamma avtal om produktionsbegränsningar

1994 års lag om offentlig upphandlingUpp

Lagen om offentlig upphandling innebär en ytterligare skärpning av konkurrenslagens grundprinciper när det gäller offentlig upphandling utöver vissa gränsvärden.


Marknadsföringslagen

Lagen har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare. Lagen tillämpas då näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet. Lagen innehåller två generalklausuler:Upp

Generalklausul 1

Förbud mot marknadsföringsåtgärder som är otillbörliga mot konsumenter, andra förbrukare eller näringsidkare. Generalklausulen kompletteras med 12 preciserade förbud. Bland dessa kan nämnas vilseledande uppgifter om varans egenskaper, beskaffenhet, mängd, ursprung, tillverkningsmetod, inverkan på miljö, pris och betalningsvillkor. Dessutom stadgas förbud mot vilseledande förpackningar, garantier, utförsäljningar, realisationer, misskrediteringar av konkurrent, förväxlingsrisk, renommésnyltning. Aggressiva säljmetoder, s k negativ försäljning (aktivitet kräva för att undgå köp) och marknadsföringskorrumption, är också förbjudna i den nya lagen.Upp

Generalklausul 2

Informationsskyldighet i samband med marknadsföring preciseras också i ett antal punkter och innebär krav på information om hållbarhet, underhåll, energibehov, effekter ur miljösynpunkt etc. Firma- och adressangivelse skall finnas med i samband med alla marknadsföringsåtgärder.

Marknadsstörningsavgift och skadestånd

kan ådömas både juridiska och fysiska personer som är näringsidkare. Avgifterna får inte överstiga viss procent av näringsidkarens årsomsättning. För att kunna dömas till att vid vite betala straffavgift krävs antingen uppsåt eller oaktsamhet.Upp

INTERNETUPPGIFTER LAGSTIFTNING

Avtalslagen

1. Gäller ett muntligt avtal i samma omfattning som ett skriftligt?

2. Låt säga att du avgett ett anbud och angivit en månads acceptfrist. Accepten inkommer 2 dagar för sent - är du enligt lagen bunden vid ditt anbud fortfarande eller vad är det som gäller?

3. Under vilka förutsättningar är ett avtal ogiltigt?

Köplagen

4. Vad kan köparen göra vid dröjsmål med leverans från säljarens sida?

5. Om köparen inte betalar - vad kan säljaren göra?Upp

Konkurrenslagen

6. Om flera företag kommer överens om att dela upp marknaden emellan sig - vad säger lagen om detta?

Marknadsföringslagen

7. Vilka marknadsföringsåtgärder är "otillbörliga" enligt lagen?

Försäkringsavtalslagen

8. Vilka är de grundläggande delarna i ett försäkringsavtal?

MomsUpp

9. Vilka tre momssatser har vi för närvarande i Sverige?

Länkförslag:

Avtalslagen; http://www.notisum.se/
sök under författningar; SLS - sökordsregistret på bokstav A

Köplagen; http://www.notisum.se/
sök under författningar; SLS - sökordsregistret på bokstav K

Marknadsföringslagen; http://www.notisum.se/
sök under författningar; SLS - sökordsregistret på bokstav M

Konkurrenslagen; http://www.notisum.se/
sök under författningar; SLS - sökordsregistret på bokstav K

Svensk lagsamling - avtalslagen, köplagen, konkurrenslagen... (leta under författningar, SLS,  sökordsregistret); http://www.notisum.se

Momshandledning; http://www.rsv.se/skatter/moms

Riksskatteverket; http://www.rsv.se/

.Upp


Företagsform | Lagstiftning | Planering | Övningar
Utvärdering | Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande