Ekonomiska begrepp: Företagets säkerhetsmarginal
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Budgetarbetet avslutas med beräkning av företagets säkerhetsmarginal. Säkerhetsmarginalen beräknas som skillnaden mellan budgeterad försäljning och beräknad nollpunkt. Den försäljningsvolym som används vid beräkningen skall bygga på genomförda marknadsanalyser och planerade marknadsföringsinsatser. Säkerhetsmarginalen ger besked om hur stor avvikelse från budgeterad försäljning som företaget klarar utan att gå med förlust.

För att våga starta måste man kunna bedöma risken med projektet. Grundkravet är att den budgeterade försäljningen skall överstiga nollpunkten. Ju större skillnaden är desto större förutsättning har projektet att lyckas!

Ekonomi och budget - Ekonomiska begrepp  
Inbetalning – Utbetalning
Inkomst – Utgift
Intäkter och kostnader
Avskrivningar
Rörliga och fasta kostnader
Produktkalkyl
Självkostnad – försäljning
Täckningsbidrag
Företagets nollpunkt
Företagets säkerhetsmarginal
Pålägg och marginal
Övningsuppgift 1
Övningsuppgift 2
Övningsuppgift 3
Övningsuppgift 4
Övningsuppgift 5
Övningsuppgift 6
Övningsuppgift 7


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida