Ekonomiska begrepp: Företagets nollpunkt
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Nollpunkt benämns även break even eller kritisk punkt. Budgeterade försäljningsintäkter måste överstiga de totala kostnaderna för den planerade verksamheten. Företagets nollpunkt är den försäljning som krävs för att precis täcka företagets totala kostnader.

Om den budgeterade nollpunkten är större än företagets budgeterade försäljningsintäkt måste du i första hand se över de budgeterade kostnaderna. Om det inte går att krympa kostnaderna måste du tillbaka till marknaden och söka nya kundkategorier eller kundgrupper.

Nollpunkten beräknas vanligen i antal produkter, antal timmar, antal kunder eller i kronor. I exemplet ovan är nollpunktsvolymen 45 000 enheter. Om volymen är större har vi vinst. Om volymen understiger nollpunkter uppstår förlust.

Ekonomi och budget - Ekonomiska begrepp  
Inbetalning – Utbetalning
Inkomst – Utgift
Intäkter och kostnader
Avskrivningar
Rörliga och fasta kostnader
Produktkalkyl
Självkostnad – försäljning
Täckningsbidrag
Företagets nollpunkt
Företagets säkerhetsmarginal
Pålägg och marginal
Övningsuppgift 1
Övningsuppgift 2
Övningsuppgift 3
Övningsuppgift 4
Övningsuppgift 5
Övningsuppgift 6
Övningsuppgift 7


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida