SSVHFöretagarenFöretagetÖvningarUtvärdering
Ins. uppgifter
F.I.T.E.F
Företaget
Marknaden
Budget
Regler
Lärare
E-post
Chat
Diskussioner
Klasslista
Hjälp
 

FACIT DIAGNOSTISKT PROV

Tillbaka till index över övningar...


Framtiden
Företagaren
Produkten
Verksamheten

Framtiden

Uppgift 1
En krympande marknad är svår att ta sig in på särskilt för en småföretagare då priskonkurrensen är hård. En växande marknad är lättare för där finns plats för alla.

Uppgift 2
Mode, säsong, teknisk utveckling, lagstiftning

Upp

Företagaren

Uppgift 1
Det kallas synergieffekter när summan blir större än delarna var för sig (1+1=3)

Uppgift 2
Du kan priskonkurrera om du kan pressa dina kostnader så de blir lägre än konkurrenternas. Du kan alltså inte priskonkurrera om dina kostnader är högre.

Uppgift 3
Produkten kan vara handgjord, ekologiskt odlad eller miljövänligt producerad, den kan levereras tryggt och säkert i rätt ´tid, den kan vara kundanpassad på olika sätt, den kan finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt etc. Den övergripande smådriftsfördelen i de flesta framgångsrika småföretagen är dock en effekt av den unika kombinationen av person och idé!

Uppgift 4
Eftersom drift av företag förhoppningsvis innebär vinst. Vinsten bör då naturligtvis satsas på något ytterligare vinstgivande i företaget, ej bara sättas på bank. Detta är ju då en positiv satsning.

Uppgift 5
Företagets funktioner är utveckling, tillverkning, försäljning, administration. Utvecklaren är nyfiken, har många idéer, tänker annorlunda, är framtidsorienterad, har god iakttagelseförmåga, bryter gärna mönster, fokuserar på möjligheter. Producenten (tillverkaren) kan branschen, är praktiskt lagd, kan lösa problem, vill lösa problem direkt, är uthållig, tar ansvar själv, vill göra färdigt. Försäljaren har humor, har lätt att ta folk, har övertalningsförmåga, tycker om att förhandla, ser affärsmöjligheterna, har tävlingsinstinkt, kan överslagsberäkna. Administratören är noggrann, är planerande, kan prioritera, tycker om att organisera, kan göra fler saker samtidigt, gillar ordning och reda. Om du stämmer in på ovanstående beskrivningar kan du hantera funktionerna mycket bra.

Uppgift 6
Hur företagaren utnyttjar sina resurser beror på de så kallade effektivitetsfaktorerna. Drivkraft, ekonomisk förmåga och nätverk. Drivkraften hänger samman med behov av frihet, trygghet, förebilder, att ha ett mål (att vara bäst, tjäna pengar, eget beslutsfattande, att få genomföra idéer, att få utveckla nya lösningar). Bevis på måluppfyllelser/framgång (statussymboler, företagets tillväxt) och självförverkligande. Den ekonomiska förmågan har att göra med om du är sparsam, har god privatekonomi, endast tar risker om det går att bedöma utfallet, har intresse av att göra affärer, är ekonomiskt noggrann, har gott siffersinne. Nätverket innebär att du har ett rikt nätverk omkring dig - t ex kunder, leverantörer, banken, kommunens tjänstemän, politiker, familjen, vänner...
Upp

Produkten

Uppgift 1
Kvalitét beror till viss del på den fysiska produkten. Men kvalitét är också en upplevelse som påverkas av nåra förväntningar före köpet och den faktiska upplevelsen efter köpet. Om förväntningarna är höga krävs en perfekt produkt för att vi inte ska bli besvikna. Om förväntningarna är lägre ställda kan man känna sig nöjd med köpet även om produkten inte ens fungerade helt perfekt. Förväntningar i sin tur hänger samman med styrkan i behovet och produktens pris. Ett starkt behov eller ett lågt pris sätter ned förväntningarna och tvärtom.

Uppgift 2
Om det är ont om en vara och du plötsligt hittar den i en affärs kommer du att lovprisa den även om den inte är riktigt som den ska vara. Om sedan konkurrenterna kommer med samma produkt fast i topptrim kommer du förmodligen ändra uppfattning om den första.

Uppgift 3
Jag försöker ta fram det unika hos den och fokuserar på det. Tittar på det tekniska utförande - finns något nytt i den vägen som kan tas fram i en eventuell reklamkampanj. Kanske hitta en egen produktutformning, design, förpackning, eller erbjuda någon form av service som du tror kommer att uppskattas i samband med försäljningen av varan eller dylikt. Se till att varumärket står i överensstämmelse med det du ska sälja

Uppgift 4
Statistiskt sett mycket dåliga - endast en av 540 tekniska nyheter ger upphov till ett lönsamt företag.

Uppgift 5
Ta patent. Om produkten inte uppfyller kraven för att få ta patent bör du mönsterskydda den.

Uppgift 6
Teknik, produktutforming, design, förpackning, sortiment eller service.

Uppgift 7
Det ska profilera produkten och vara kort och lätt att uttala. Det ska passa produkten och få inte vara belastat med negativa värderingar. Att skapa varumärken är en lång och dyrbar process. Den kan bara forceras geom en väl tilltagen reklambudget vilket få nyföretagare har. Det som står till buds för nyföretagaren är mun-mot mun-metoden.

Uppgift 8
Registrera det för att undvika risken för plagiat.

Uppgift 9
Det symboliserar företagets produkt. Detta gäller speciellt inom konsult och servicesektorn Företagets namn och logo måste sätmma med företagaren själv

Upp

Verksamheten

Uppgift 1
Studera konkurrenternas lokaler och dra slutsatser om det egna lokalbehovet. I dag handlar det mindre om överlåtelsesummor och långa kontrakt än om hyresfria månader och korta kontraktsperioder. Vilken typ av lokal krävs? Vilken betydelse har affärsläget? Utred olika alternativ och beskriv dem med avseende på storlek, överlåtelsekostnad, hyra och kontraktsperiod. Kontakta kommunens näringslivssekreterare.

Uppgift 2
Gör kravlista med företagets behov. Jämför leverantörernas erbjudanden med avseende på pris, kvalitét, service, garantier, leverans- och betalningsvillkor etc. Värdefulla råd kan fås av etablerade företagare på annan lokal marknad.

Uppgift 3 
Om du inte har mycket god branscherfarenhet måste du ägna ansenlig tid åt att kartlägga tänkbara leverantörer av råmaterial eller färdiga säljvaror. Branschtidskrifternas artiklar och annonser ger ofta en mycket bra översikt över marknaden.  
Upp


Företagaren | Företaget | Övningar | Utvärdering
Ins. uppgifter

F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden | Budget
Regler | Lärare | E-post | Chat
Diskussioner
| Klasslista | Hjälp

Copyright © SSVH
Medverkande